L'IES INCA T'ORIENTA

L'IES INCA T'ORIENTA

dijous, 19 de març del 2020

RECOMANACIONS PER A LES FAMÍLIES D’ALUMNAT AMB TEA PER AFRONTAR EL CONFINAMENT





RECOMANACIONS PER A LES FAMÍLIES D’ALUMNAT AMB TEA PER AFRONTAR EL CONFINAMENT

Degut a la situació excepcional que estem vivint davant el COVID-19, l’Equip d’Avaluació de les Dificultats de Socialització i Comunicació (EADISOC) com a equip especialitzat hem elaborat aquest document pensant en les necessitats que poden sorgir a les famílies i els menors amb TEA, ja que som conscients que l’estat de confinament suposa un repte per a tothom.

Pautes per afavorir el benestar emocional dels menors a casa:

1) INFORMACIÓ: Expliqueu als vostres fills amb un vídeo o conte el que està passant, el perquè estem practicant el "distanciament social" i utilitzar-ho com un moment didàctic en la prevenció. No cal espantar els vostres fills indegudament amb les notícies del telediari, però haurien de tenir una idea general del que està passant adaptada a la seva edat Als nens els agrada sentir que tenen un paper important. Ajudeu-los a comprendre que aquest és un moment inusual i que tots necessitem estar inclosos per aconseguir-ho.

2) CALENDARI: Empreu un calendari i encercleu tots els dies que en principi ens hem de quedar a casa. Important: indiqueu amb un signe de ? / sorpresa el dia 30 de març per si aquesta situació s’allargués.

3) RUTINA: Els nens necessiten rutina i predictibilitat per sentir-se segurs, la qual cosa és especialment important en una situació de crisi. Programeu les activitats i horaris generals que es duran a terme a partir d’ara a la llar durant el dia (recordeu que el cap de setmana ha de tenir una altra rutina més relaxada). Realitzeu un llistat amb ells de totes aquelles coses que els agradaria fer a casa. Plantegeu amb ells rutines de responsabilitat, és bon moment per aprofitar a introduir tasques quotidianes de casa tals com: fer-se el llit, parar taula, doblegar la roba, ajudar a cuinar, fer-se un entrepà...i rutines d’esport i moviment.

4) ESTRUCTURA/ ANTICIPACIÓ:

Configureu una programació que impliqui horaris habituals per aixecar-se, endreçar-se, menjar, activitats d'aprenentatge, jugar, esport i socialitzar. És molt important mantenir l’horari dels menjars (5 al dia i evitar picar entre hores i menjars processats)
Empreu calendaris visuals o escrits de la rutina diària. Introduïu en el calendari temps de joc, de fer el que vulgui, de dedicar-lo als seus interessos. És preferible fer-ho diàriament i juntament amb ells, això ja és una bona activitat per compartir.
Els més petits poden fer-ho amb pictogrames o dibuixos, el més grans ho poden fer per escrit (pissarra veleda per exemple, o amb un quadern que també es pot aprofitar per escriure o dibuixar al final del dia com s'han sentit, que els ha agradat més…un diari per recordar).
Controleu molt els temps dedicats a les pantalles, intenteu marcar horaris amb temporitzadors o alarmes.
Establiu els moments i lloc determinat per fer les tasques escolars (preferentment els matins), respectant el temps de descans a mitjà del matí (descans del berenar, activitats de motricitat gruixuda, ballar, circuits...).
Dedique l’horabaixa a jocs de taula, llegir contes, activitats de motricitat gruixuda, activitats d’integració sensorial, esport, jocs d'experimentació, tallers de cuina, activitats de relaxació (ex: Petit Bambou), manualitats (ex.:pinterest, pequeocio).

5) JOC: Aprofiteu aquest dies per jugar amb els vostres fills. Els pares i els germans sou els principals agents educatius per afavorir el seu desenvolupament socio-emocional. Exemples de jocs: Pictionary, Quién es Quién, UNO, jocs de mímica, jocs de rol, disfresses, muntar tenda de campanya i llegir amb llanternes de dins...

Hauriem d’incloure algunes activitats d´’integració sensorial introduïdes com a joc:
Per a calmar: massatges de pressió profunda, asseure's en coixins, utilitzar mantes de pes, massatge amb locions (per exemple essència de lavanda), música suau (preferiblement clàssica), mastegar xiclet o pastanaga, xuclar un sorbet amb una canyeta, abraçada d'os, bany de bombolles...
Per a estimular: fer pessigolles, ballar, jugar amb aigua, llums brillants i de colors, trepitjar pilotes, olors forts i estimulants (menta, taronja, llimona).
Per a treballar l'àrea tàctil: fregar suaument amb un raspall de truges suaus al voltant de 10 vegades pels braços i les cames almenys una vegada al dia, massatges a les mans amb loció d'olor, jugar amb plastilina, fer castells de sorra o pastissos de fang.
Per a treballar l'olfacte: Posar-li cremes al nen després de banyar-lo, utilitzar banys de bombolles de diferents olors, preparar una capseta amb diversos objectes d'olor (potpurri, fulles de coriandre, palitos de canyelles, claus d'espècia i preparar projectes d'art amb ells).

6) REFORÇ POSITIU: Es poden donar moments d’angoixa i/o crisis i rabietes. És important mantenir la calma com a adults i recalcar la necessitat de treballar tots junts i com a equip. Reforceu positivament totes aquelles situacions en que ho estan fent bé.

Davant possible pensament recurrent relacionat amb el coronavirus determinar una hora del dia per parlar del tema i la possible preocupació que pugui tenir el nostre fill/a, però evitar que ho pugui fer en tot moment. En aquest sentit, la tècnica del grounding pot ser molt útil per treure-lo de l’estat d’angoixa. Es tracta de demanar al nin aquestes preguntes:
5 coses que pots veure
4 coses que pots sentir/escoltar
3 coses que pots tocar
2 coses que pots ensumar
1 cosa que t’agradi sobre tu

NO OBLIDEU!!!!!
Doneu un poc de temps lliure personal a cada membre de la família.
No estigueu pendent d’ells tot el temps.
Compteu amb els vostres fills per aconseguir junts el repte.

Sabem que aquest és un moment difícil per a tots que ben segur que recordarem. Així que feu el possible per trobar alguna manera de crear moments especials. Ajudeu-vos amb els vostres familiars i amics amb telefonades i videotrucades, rigueu tant com pugueu i recordeu que AIXÒ PASSARÀ!

MOLT D’ÀNIMS DE PART DE TOT L’EQUIP!

 
ENLLAÇOS D'INTERÈS:
Material visual per explicar símptomes del coronavirus i prevenció d’ARASAAC
Com explicar el coronavirus a persones amb TEA d’ARASAAC.
Coronavirus amb pictogrames
Recursos varis molt visuals
Rosa contra els virus
Hola soy un virus
Video: Hi havia una vegada un virus
Història social: Las pandèmies y el coronavirus
Història social: Misión quedarse en casa Recomanacions del Col·legi de Psicòlegs de les Illes Balears

A la pàgina web del Servei d’Atenció a la Diversitat podeu trobar els mails de contacte de les persones de l’EOEP EADISOC per si necessiteu qualsevol consulta (document: PRESENTACIÓ DE L'EQUIP D'AVALUACIÓ DE LES DIFICULTATS DE SOCIALITZACIÓ I COMUNICACIÓ)

CONSELLS PEL CONFINAMENT


💪


1. Informar-se bé

Consulta els canals oficials i veraços, evita la sobre informació i contrasta els continguts publicats a les xarxes socials abans de compartir-los.

2. Informar bé els altres

En cas que estiguis contagiat, cal explicar-ho de forma clara i ràpida. Evita escampar rumors informacions falses. En cas que tinguis nens a casa, respon a les seves preguntes de forma entenedora i sense alarmar-los. Si tens persones infectades a càrrec teu, cuida’ls emocionalment i psicològicament. En cas que tinguis persones ingressades a una residència, vetlla perquè estigui ben informada i truca-la perquè no se senti sol o abandonat.

3. Organitzar-se

A casa arriba a acords amb les altres persones per determinar com serà la vostra logística domèstica: compres, cures dels familiars dependents, dedicació del temps a cada tasca, delimitacions d’espais, etc. En cas que hagis de treballar a casa, estableix un espai i horari el més semblant possible al que feies abans. Mantenir rutines t’ajudarà a mantenir l’ordre mental i la sensació de normalitat.

4. Estar connectat

No poder veure els teus en persona no significa no poder estar en contacte. Telafona'ls, envia’ls missatges, feu videoconferències... Us sentireu menys aïllats i més a prop.

5. Cuidar-se i protegir-se

Segueix les recomanacions i mesures de prevenció determinades per les autoritats sanitàries. Confia en la ciència i el nostre sistema de salut. No cal que prenguis més mesures de les necessàries, ja que això no et farà estar més segur i pot alimentar la teva por i la dels que t’envolten. Intenta fer vida normal en la mesura del possible.

6. Relaxar-se i distreure’s

Accepta que hi ha una part de la situació que no és a les teves mans i no pots controlar ni preveure. Utilitza tècniques de relaxació, fes exercici a casa, estigues entretingut amb la gran oferta d’oci online gratuït com de revistes pel·lícules i fes servir el sentir de l’humor, ja que és una emoció que t’ajudarà a reduir l’angoixa i a mantenir la por a ratlla.

7. Treure’n la part positiva

És el moment perfecte per parar i reflexionar sobre les teves prioritats i els propers passos que vols donar. També és una ocasió per compartir cures i tasques domèstiques, aprofitar per imaginar i crear i valorar l’empatia i solidaritat dels altres. A més, recorda que només es tracta d’una situació temporal.

👉👉tota la informació👈👈

dilluns, 16 de març del 2020

SUSPENSIÓ DELS TRÀMITS ADMINISTRATIUS DELS PROCEDIMENTS QUE RESTAVEN OBERTS!!!


SUSPENSIÓ DELS TRÀMITS ADMINISTRATIUS DELS PROCEDIMENTS QUE RESTAVEN OBERTS!!! 

S'ajornaran les PBAU i la fase escrita de les PAP_Edu per aquells que volen accedir als estudis de grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària. RESTAM A L'ESPERA DE NOVA INFORMACIÓ. 

Queden en suspensió:

- La Convocatòria de les proves d'accés a cicles formatius de formació professional de grau mitjà 2020

- La Convocatòria de les proves d'accés a cicles formatius de formació professional de grau superior 2020



Tota la informació a 👉👉 http://www.caib.es/sites/fp/ca/portada-77258/?campa=yes

DIES D'ESTUDI A CASA!!!



👉👉👉COM ORGANITZAR EL TEMPS D'ESTUDI A DISTÀNCIA?


Un pla de treball exigeix complir alguns criteris:

●  CLAR i CONCRET,​ ha de concretar les hores de feina i temps de descans. Si no ens marcam els períodes de feina molt bé, és més fàcil despistar-nos i no aprofitar el temps.
●  REALISTA,​ s'ha de poder dur a terme i ha de tenir en compte les circumstàncies personals, el temps. Intentar seguir l’horari que teniem de feina a l’institut.
● ADAPTABLE​, s'ha d'ajustar a possibles canvis no previstos durant el dia-setmana.
● PERSONAL,​ s'ha d'organitzar segons el teu ritme de treball i d'aprenentatges.




👉👉👉COM FER UN HORARI?



Tenir ​un horari ens ajuda a reforçar un hàbit d'estudi diari i fa que no perdem temps innecessari.




Cal acceptar que el primer horari que farem no sempre serà el definitiu, perquè és el seu ús serà el que decidirà la seva funcionalitat.



Cal tenir en compte els següents aspectes:


  1. L'horari haurà de tenir caràcter setmanal​.
  2. És necessari ​ser molt exactes de totes les activitats i anar marcant feines i activitats per a fer a casa (ordenar habitació, fer exercici, jugar amb la família, col·laborar amb feines familiars, parlar amb els amics, etc).
  3. Per decidir quant de temps dediquem a cada assignatura hem de pensar quin ​grau de dificultat​ té per nosaltres.
  4. S'ha d'a​ lternar les assignatures a treballar,​ les que ens agraden més o són més fàcils amb les que necessitem fer més esforç. D'aquesta manera evitaràs cansament i desconcentració.
  5. Recorda que no tot és treballar i estudiar; cada 45 minuts d​ escansa u​ ns 10 minuts.
  6. L'​exercici físic també és necessari i bo pel teu estudi. Intentar fer alguna activitat esportiva a casa per ajudar a mantenir l’estat físic adequat.
  7. Recorda que has de tenir l’agenda sempre a prop i a la vista. ​Marca tot allò que ja has fet per controlar com vas segons l’horari i tasques programades.
  8. Un horari ben fet et facilitarà l'estudi i l’aprenentatge.



L'ÚS DE L'AGENDA ÉS MOLT IMPORTANT!!

👉👉👉COM POSAR-NOS A TREBALLAR?
A l’hora de posar-se a fer feina, s’han de tenir present totes les eines i materials necessaris, ja siguin mitjans tecnològics (ordinador, moodle, classroom, etc.) i els materials de treball (quaderns, llibres, fotocòpies, etc).


Organitzar l’horari de feina, intentant seguir l’horari de l’institut si és possible, així no deixarem cap matèria sense treballar. Comença a preparar el material i anar mirant quines tasques ens han encomanat i per on començar.Treballa cada una de les matèries i revisa els continguts, teoria i activitats que has treballat fins ara, per anar fent un resum de tot.


Si tens algun dubte sobre les activitats a realitzar pots posar-te en contacte amb el professorat que t’anirà ajudant.


Te pots anar marcant els objectius complerts i premiar-te amb recompenses que puguis fer a casa (fer un pastis, mirar una sèrie, telefonar a un amic, jugar amb la play, etc.) així serà més motivador treballar.




ALTRES RECOMANACIONS ELABORADES PER LA UIB:
Conserva les rutines diàries. No estam de vacances i hem de fer que el temps sigui al més productiu possible:
  • Continua posant el despertador cada dia.
  • Berena i vesteix-te com si haguessis d’anar a classe. Això ajudarà que et posis en situació i augmentis el rendiment. Està demostrat que el nostre cervell associa el pijama amb el descans; per tant, arregla't!
  • L’ambient d’estudi és important: cerca un lloc tranquil a casa, amb espai i bona il·luminació on puguis estar concentrat i estudiar.
  • Posa’t un horari d’estudi, intentant que s’ajusti a l’horari de classe habitual.
  • Elabora una llista de tasques a fer: revisa totes les assignatures, assegura’t de tenir tots els apunts al dia, aprofita el moment per posar al dia la matèria endarrerida, apunta els dubtes que et van sorgint i consulta'ls amb el professor de manera virtual.
  • Segueix un mètode d’estudi pas a pas. Cadascú segueix el seu propi: llegir, subratllar, resumir, fer esquemes, completar la informació amb anotacions, llegir llibres, etc.
  • Aprofita els avantatges que ens proporcionen les noves tecnologies: pots fer videotelefonades amb professors i companys de classe per exposar consultes sobre les matèries, compartir exercicis pràctics, fer treballs en grup, etc.
D'altra banda, evita l’abús de pantalles i videojocs: estableix una franja horària per fer-ne un ús responsable.
  • És important cuidar els descansos: fes pauses durant l’estudi, de la mateixa manera que es fa als col·legis, instituts, universitats, etc.
  • Segueix una dieta saludable i apropiada: intenta no picar entre hores, consumeix fruites i verdures i mantén-te ben hidratat.
  • Fes exercici a casa: un altre avantatge de les tecnologies és que hi ha una gran varietat de vídeos amb rutines d’exercicis per fer a casa.



divendres, 6 de març del 2020

IES INCA T'ORIENTA PER DECIDIR EL TEU FUTUR


IES INCA T'ORIENTA PER DECIDIR EL TEU FUTUR

1. Coneix-te a tu mateix.
(Interessos, gusts, virtuds, motivacions,...)


3. Pren la decisió sobre el teu futur acadèmic i professional.



QÜESTIONARIS D'AUTOCONEIXEMENT
A què m'agradaria dedicar-me? Quines són les professions que no m'agradarien? Quines sortides professionals tendré?.... 
GR. Amb el GR comença el teu Gran Recorregut pel món dels estudis i de les professions, no esperis que ningú decideixi per tu. A partir d’ara, tu tries!
DICCIONARI DE PROFESSIONS
com arribar a ser allò que més t'agrada!
Estudis universitaris
INFORMACIÓ GENERAL DELS GRAUS UNIVERSITARIS NACIONALS
notes de tall, universistat on s'imparteixen els estudis, etc. 
ESTUDIA A LA UIB
ESTUDIA A UNA ALTRA UNIVERSITAT
Has de tenir present els següents aspectes ja que canvien segons cada universitat:
- les matèries que ponderen per a cada grau.
- possibles proves d'accés (INEF, Educació infantil i primària,...).
DATES i TERMINIS de preinscripció i matrícula. 
FORMACIÓ PROFESSIONAL
OFERTA FORMATIVA
👉Illes Balears . FPB - FPGM - FPGS
👉FP DUAL a les Illes Balears. Totes les característiques, requisits i més informació. 
PROVÉS D'ACCÉS 
 👉IES INCA ORIENTA                👉 web general FP ILLES BALEARS 
  • Prova d'accés al GRAU MITJÀ 19-20 👉Tota la informació (terminis, models d'exàmens, lloc on realitzar la prova,...)
  • Prova d'accés al GRAU SUPERIOR 19-20 👉Tota la informació (terminis, models d'exàmens, lloc on realitzar la prova,...)
ALTRES INFORMACIONS D'INTERÈS:
ESTUDIA A UN ALTRE PAÍS 
UNIVERSITATS: LLOCS WEBS D'INTERÈS

dimarts, 25 de febrer del 2020


📣PRESERVA LA TEVA INTIMITAT!📵

📣Respecta la intimitat de les altres persones!📵

SEXTING!!🆘

  • QUÈ ÉS EL SÈXTING?
  • EL SÈXTING T’EXPOSA A...
  • COMPARTIR ELS SÈXTINGS D’ALTRES PERSONES SENSE EL SEU CONSENTIMENT,
  • ÉS UN DELICTE!!
  • SI FAS SÈXTING PRESERVA LA TEVA INTIMITAT!
  • UNA VEGADA ENVIAT EL MISSATGE, PERDS EL CONTROL
  • SI ET FAN XANTATGE O ASSETJAMENT...





dijous, 20 de febrer del 2020

PBAU 2020


PBAU UIB

   

Convocatòria de juny 2020

AJORNAMENT DE LES PBAU I DE LA FASE ESCRITA DE LES PAP_Edu. 


RESTAM A L'ESPREA DE QUE S'ACTUALITZI LA INFORMACIÓ I NOVES DATES! 


dissabte, 15 de febrer del 2020

Fira virtual d’universitats UNIferia 2020

Us informam que, del 17 al 28 de febrer, podreu visitar la fira virtual d’universitats UNIferia2020, en la qual participen 55 universitat de l’Estat espanyol i la UIB n’és una. 
 
En els diferents estands, els estudiants hi trobaran la presentació de cada universitat, informació sobre l’oferta d’estudis i l’admissió, ponderacions, notes de tall, preus, allotjaments, beques, programes d’intercanvi, transport, ... A més, tindran a la seva disposició un xat i un correu electrònic amb cada universitat a través dels quals podran fer-los consultes i resoldre els dubtes que tinguin. 
 
La pàgina web per visitar UNIferia és www.uniferia.org , i s’hi pot accedir des d’un telèfon mòbil o des de qualsevol dispositiu amb connexió a Internet.

Xerrada UIB


El difícil camí de l'adolescència:

Dia 20 de març, a les 19:00 hores. 

Ajudar els pares i mares a entendre la nova etapa de maduresa que viuen els seus fills i filles.
  • Donar estratègies que ells puguin utilitzar per ajudar els fills a superar aquesta difícil etapa amb èxit.
  • Donar eines per poder acompanyar els fills i filles per aconseguir el millor d’ells mateixos.

Destinataris

Famílies d’alumnat de 1r i 2n d’ESO.

Data, horari i lloc

  • Dia 20 de març de 2020, a les 19 hores
    Edifici Gaspar Melchor de Jovellanos. Campus universitari Palma. 

Continguts

  • Adolescència. Qui m’ha canviat el meu fill i filla?
  • La intel·ligència emocional.
  • Autoestima i coneixement d’un mateix.
  • Reconeixement i gestió d’emocions.
  • Desmotivació i apatia general. Fracàs escolar.
  • Eines per evitar el fracàs escolar.
  • Motivar els fills per cursar estudis superiors. La UIB.