...
i de millorar el teu aprenentatge i de treure més bones notes i
d’estar més a gust a classe...
1.
FER ELS DEURES CADA DIA.
És
imprescindible fer els deures. Els professors us donen activitats per
fer a casa i donen per suposat que les fareu. Però fer els deures no
sempre és fàcil. Moltes vegades no s’entenen, no es saben fer o
no surten a la primera. De fet, si els sapiguessis fer sempre, si
fossin sempre fàcils, no tendria sentit que te’n donassin els
professors. Per què t’haurien de donar per fer a casa unes
activitats que ja saps fer?
Al
contrari, els professors donen deures per reforçar el que s’ha fet
a classe i que encara no ha quedat del tot clar, per practicar coses
que no es dominen o, simplement, que no es saben fer encara, per a
que et topis amb les dificultats naturals que apareixen a l’hora
d’aplicar uns coneixements que encara no tens consolidats. És
normal, per tant, que et costi fer els deures. Si no suposes cap
esforç, no caldria fer-ne, ja els sabries fer.
En
definitiva, els deures serveixen per aprendre. I aprendre sempre
requereix una mica de voluntat i d’esforç, no ens enganyem. El que
es diu veritablement fer els deures (aprendre fent els deures)
només et serà possible si prens una actitud activa davant d’ells,
t’espaviles, assumeixes la responsabilitat de fer-los i de fer-los
bé i, sobretot, cerques la manera de resoldre els dubtes i les
dificultats que inevitablement et plantejaran.
I
de quina manera pots resoldre els dubtes i dificultats que et
plantegen els deures? Alguns alumnes, simplement, a la primera que es
topen amb una dificultat ho deixen córrer, la qual cosa no serveix
de res, és clar: només fan els deures que ja saben fer, i si no els
saben fer, els deixen, amb la qual cosa no aprenen res.
Molts
altres alumnes el que fan és demanar immediatament ajuda als pares,
a algun germà o germana o a un professor particular abans que
intentar-ho resoldre individualment. En certa manera, es desentenen
de les seves responsabilitats individuals si van sistemàticament a
altres persones per a que els resolguin els seus dubtes i les seves
dificultats. Si sempre ho fan així, no n’aprendran mai. Si no hi
ha un intent previ de resoldre la situació per un mateix, utilitzant
els materials dels que disposes, de poc servirà que una altra
persona t’intenti ajudar. Qui t’ajudi potser et dirà com has fer
l’activitat, la qual cosa, per altra banda, segurament ja havia fet
el teu professor a l’aula; i si no saps fer-la, probablement
l’acabarà fent ell per mostrar-t’ho, però l’activitat l’haurà
feta ell, no tu. Si la cosa es queda aquí, de poc haurà servit.
Davant
les dificultats, abans que qualsevol altra cosa, cal posar en marxa
una sèrie d’estratègies personals. Cal afrontar INDIVIDUALMENT
les situacions en les quals no entens una activitat o no saps fer-la.
Algunes d’aquestes estratègies són de sentit comú: llegir
l’enunciat de l’activitat una altra vegada, consultar el llibre
de text en el tema corresponent i cercar-hi la informació que ens
falta en el propi text, en exemples, en il·lustracions... (les
activitats que us donen els professors normalment tenen com a
referent un determinat tema del llibre), consultar els apunts que
hagis pres, mirar activitats semblants que hagis fet prèviament a
classe i que puguis utilitzar com a model, etc.
Si
utilitzes aquestes estratègies (i hi dediques el temps necessari, és
clar) sabràs fer els deures. Si, així i tot, alguna activitat et
resulta molt complicada i encara no surt del tot bé, no passa res
greu: quan la corregeixis a classe o algú te l’expliqui (ara sí)
ho entendràs amb facilitat, ho captaràs ràpidament, perquè la
feina prèvia que hagis fet individualment a casa farà que estiguis
en la millor disposició d’entendre i d’aprendre el que encara et
mancava.
En
definitiva, si fas els deures cada dia entendràs els continguts de
les diferents matèries, aprendràs coneixements nous, aprendràs a
fer coses que abans no sabies fer i, conseqüentment, estaràs més a
gust a les classes i tendràs millors notes. Si, al contrari, no fas
aquesta feina individual és segur que tendràs moltes més
dificultats de comprensió, no aprofitaràs tant les classes, hauràs
de fer molts més esforços per arribar a tenir un rendiment
acceptable, probablement t’avorriràs i et desmotivaràs...
2.
REPASSAR CADA DIA EL QUE S’HA FET A LES CLASSES.
Dèiem
que fer els deures és una manera d’aprendre i, conseqüentment,
d’estar més ben preparat pels exàmens i de millorar el rendiment
acadèmic. Si cada dia tenguessis deures de totes les assignatures i
sempre els fessis, estaries perfectament preparat per afrontar
qualsevol examen en qualsevol moment. Però no sempre et donen deures
de tots els continguts ni de totes les assignatures. De fet, molt
sovint, no te’n donen o, almenys, no cada dia. Així, molts
continguts no els treballes amb els deures però són igualment
importants i són igualment matèria d’examen.
Estudiar
només un dia o dos abans de l’examen no basta. No es pot tenir la
pretensió d’aprendre en unes hores allò que els professors han
anat explicant des de fa 2, 3, 4 setmanes i no s’ha tornat a veure
o no s’ha repassat. Si no s’ha treballat amb els deures o no s’ha
repassat, és probable que no ho entenguis, per molt que estudiïs,
un dia o dos abans de l’examen, malgrat fins i tot estudiïs tota
la nit.
S’ha
d’estudiar pels exàmens. S’han de preparar uns dies
abans. S’han de donar uns repassos generals a tota la matèria que
entra a l’examen, sobretot a aquells conceptes o procediments que
més costen, per poder-ho recordar tot i fer l’examen bé. Però
els coneixements bàsics ja s’han de tenir des d’abans: els
continguts s’han d’entendre i les activitats s’han de saber fer
més o menys, rutinàriament, abans de posar-se a preparar cap
examen.
La
solució més senzilla d’aquest problema és repassar cada dia,
a ca teva, allò que s’ha fet a classe. Es tracta, simplement,
de llegir en el llibre o en els apunts el que ha explicat el
professor a classe o de mirar en el quadern les activitats que s’han
fet. Només cal intentar entendre-ho, res més. En principi no fa
falta dedicar-hi massa temps, ni fent resums, ni passant-ho a net,
ni, molt menys, intentant-ho memoritzar tot. Amb 10 minuts n’hi pot
haver prou per mirar el que s’ha explicat o s’ha fet en una hora
de classe. Ara bé, és important fer-ho cada dia. Aquesta feina a
ca teva, constant i diària, com els deures, et facilitarà la
comprensió dels successius continguts de cada assignatura, farà
que entenguis més el que s’explica i el que es fa a les classes,
farà que estiguis més a gust i aprofitis més les exposicions dels
professors i professores i també farà que les teves notes siguin
millors.
3.
CONSIDERAR L’HORARI DISPONIBLE.
Has
d’aprendre a organitzar-te al llarg dels dies i setmanes del curs
escolar, tenint en compte el temps de que disposes (considerant
activitats extraescolars, temps d’oci, temps amb la família,
responsabilitats a casa, ...). És molt recomanable fer un horari on
anotar totes les activitats que es fan i així poder saber de quines
hores es disposa.
Considerant
que l’horari :
- Ha de ser flexible davant imprevists.
- Real i s’ha de fer per escrit.
- Procura començar per les assignatures que te resulten més difícils. Si les deixes per al final el teu rendiment serà pitjor i perdràs la motivació.
- Procura disposar d’un horari fix d’estudi, començant tots els dies a la mateixa hora. Es convertirà en una costum i et costarà menys esforç posar-te.
- Es recomanable repartir el temps de forma equilibrada al llarg de la setmana, estudiant tots els dies un poc per a rompre l’hàbit.
- Aprofita també una estona del dissabte o del diumenge.
- Els dies que tenguis pocs deures hauries d’aprofitar per a repassar o per a avançar en treballs que has programat per altres dies.
- Introdueix descans (5-10 minuts) per a evitar la fatiga i la interferència en la memòria entre coneixements de diferents assignatures.
- Procura acabar la teva sessió d’estudi abans de posar-te a fer altres activitats més agradables com veure la TV, practicar esport.
Una
mala gestió del temps pot conduir a moments d’estres i ansietat
davant exàmens i entrega de treballs. Abans de que això passi, és
millor aprendre a organitzar-se.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada